Okładka ebooka i książki, czyli… jak rozmawiać z grafikiem

Przygotowujesz ebooka, czyli pdf-a, kiedyś w perspektywie myślisz o wersji drukowanej, jeśli ebook będzie się dobrze sprzedawał…

Grafik mówi do ciebie: podaj parametry okładki.

Oto, co powinieneś wiedzieć.

1. Rozmiar

Myśl o ebooku jak o książce, a nie jakimś „tworze elektronicznym” pdf
„bez rozmiaru” do oglądania na ekranie monitora w powiększeniu „100%”, „zmieść stronę”, „zmieść na szerokość”. Wtedy koszty pracy grafika i osoby składającej publikację poniesiesz tylko raz.

Na określonym formacie strony mieści się określona ilość słów. Nie da się w prosty sposób zrobić powiększenia „środka książki”, np. 110% i otrzymać sytuacji „ten sam skład” – „inny format”.

Na jaki więc format możesz się zdecydować?

Np. ok. A5. Ze względu na techniczną stronę druku w drukarni nie można wykorzystać pełnego rozmiaru papieru formatu A, tu – A5, czyli 148 x 210 mm. Przyjmuje się rozmiar 145 x 205 mm.

Ale książka formatu A5 ma raczej byle jaki wygląd. Taki broszurowy.
No, chyba że ma ze 304 strony…

Typowy format dla książki to ok. B5, czyli 168 x 240. Pełne B5 to 176 x 250 mm.

Ciekawie prezentuje się książka w formacie  publikacji Roberta Kiyosakiego Bogaty ojciec, Biedny ojciec, czyli 150 x 220 mm.

Oczywiście, większy format oznacza wyższe koszty druku przy określonej ilości stron. Co prawda niewiele. Z drugiej też strony, książkę formatu A5 czy B5 składa się tym samym stopniem pisma, więc będzie większa, ale z mniejszą ilością stron.

Pamiętaj jeszcze o tym, że ilość stron książki powinna być /8, co wynika ze specyfiki druku. I tak ustalaj ilość stron ebooka. Dodaj np. reklamy swoich kursów, swoich poprzednich książek, oferty swoich partnerów.

Przykład.
Otrzymałeś np. 196 stron w składzie. Nie jest to „równa” składka drukarska, bo nie dzieli się przez 8.
Powinieneś więc dążyć albo do ilości stron 192, albo 200.

2. Spady

Kolejne wymaganie procesu druku to grafika zajmująca całą stronę przygotowana „na spad”. Spad, czyli margines 3 mm dookoła do obcięcia
po wydrukowaniu strony.

Dokładnie mówiąc:
Okładka przód. Spady 3 mm z prawej, góra, dół.
Okładka tył. Spad z lewej strony, góra, dół.

Grzbietu do ebooka nie projektujesz. Przy okazji powiem, że grzbiet sąsiaduje
z okładką przód i okładką tył, więc ma tylko spad góra i dół.

Jutro pokażę ci przykłady graficzne. Jak łatwo jest obciąć spad, żeby okładka ebooka miała odpowiedni wygląd, a jak niemożliwe jest jej przerobienie
w odwrotną stronę, czyli dodanie do niej spadów 3 mm na potrzeby druku książki
w drukarni.

3. Kolory fotografii

Fotografie wymagają wyłącznie dobrej obróbki w programie graficznym parametrów, takich jak kolor, jasność, kontrast, ostrość. Także czyszczenie rys, zadrapań itp.

4. Kolory jednolitych wypełnień i kolory liter

Tu zadaj grafikowi podstawowe pytanie, czy używa wzornika Pantone.

wzornik PANTONE

wzornik PANTONE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W poligrafii używa się opisu koloru w trybie CMYK, czyli C-cyan, M-magenta, Y-yellow, K-black.

Zwykły granat z podstawowej palety kolorów dowolnego programu, nawet Worda, ma skład koloru: C-100, M-100, Y-0, K-0.

Otwórz sobie Worda. Widzisz ten granat?

Otóż, wyobraź sobie, że on w druku „wychodzi” jako fiolet.

Jeśli grafik nie używa wzornika Pantone do projektowania i wybierze ci piękne kolory liter i wypełnień kształtów „jak widzi na ekranie”, a nawet „jak pięknie wyglądają na drukarce”, TO EFEKT W DRUKARNI ZASKOCZY CIĘ NIEPRZYJEMNIE…

5. Rozdzielczość

Rozdzielczość ekranowa, więc i na strony internetowe, to 72 dpi. Natomiast
w procesie druku wymagana jest rozdzielczość 300 dpi.
W takiej rozdzielczości powinny być użyte wszelkie twoje fotografie w publikacji
i złożona okładka ebooka.

6. Okładka w trybie koloru RGB i CMYK

Okładka ebooka powinna być pozostawiona w trybie koloru RGB. Zamiana
na CMYK wymagany w drukarni to tylko kliknięcie jednej opcji w programie
do grafiki: Obraz/Tryb.
Oczywiście, grafik wie, że powinien mieć ustawiony tryb konwersji CMYK Generic EuroScala Positive Proofing (w najnowszym oprogramowaniu jako Coated FOGRA27, ISO 12647-2:2004).

7. Ebook i książka, czyli finał

I teraz Z TEGO SAMEGO materiału wypuszczamy pdf-a ebooka z hasłami dostępu lub pdf-a książkę z paserami w rozdzielczości drukarskiej.

Co to są pasery pokażę ci przykład graficzny wkrótce.

Pozdrawiam cię serdecznie, Grażyna

PS. Rozmiary formatu A5, A4 pamiętam doskonale. Ale już np. B5, niestety nie,
więc zawsze uruchamiam program do grafiki, „Corela”, i otwieram okienko rozmiar strony, co jest dość uciążliwe :-) Ale znalazłam wczoraj w sieci przeliczenia arkusza.

8 Comments on Okładka ebooka i książki, czyli… jak rozmawiać z grafikiem

  1. Bardzo przydatny artykuł. Pomocne może być też ogólnikowo to http://www.opcja.vot.pl/?p=4 znalazłam jeszcze takie informacje dodatkowe.

  2. Bardzo przydatny artykuł.
    Tylko jednej rzeczy nie rozumiem.
    Jeśli chcę przygotować ebooka w formacie B5,
    to ustawiam wymiary stron na B5, czy na to zmniejszone?
    I jakikolwiek format ustawię, czy ten pełny B5, czy ten zmniejszony, muszę uwzględnić ok. 3 mm na spad?

  3. Mam wpis o spadach z panem drukarzem:

    http://blog.madgraf.eu/o-spadach-z-panem-drukarzem.html

    Z niego wynika, dlaczego nie moze byc pelny wymiar A5 czy B5.

    Piszesz o ebooku. Spady nie są potrzebne, ale ja proponuję, by projektowac docelowo pod druk, bo w pewnych przypadkach nie da sie okladki ebooka wykorzystać.

    Pisalam o tym:

    1) spad łatwo obciąć

    http://blog.madgraf.eu/spad-obciac-jest-bardzo-latwo.html

    2) spad mozna dodac, ale jest to uciążkiwe

    http://blog.madgraf.eu/dodajemy-spad-przy-jednolitym-tle-do-brzegu-strony-mozliwe-ale-uciazliwe-i-zajmuje-czas.html

    3) spadu nie da sie dodac bez zepsucia okładki

    http://blog.madgraf.eu/kiedy-dodanie-sapdu-jest-niemozliwe.html

  4. A nie lepiej by było zrobić okładkę tak, żeby wszystkie ważne elementy umieszczać minimum 3 mm od krawędzi? I wtedy nie trzeba się przejmować, że coś ważnego będzie obcięte.
    No i w środku trzeba ustawić większe marginesy, bo będą trochę obcięte. Ale w takim przypadku, chyba marginesy nie będą na wszystkich stronach takie same? Bo na pierwszej stronie może być spadu 1 mm, a na innej 4 mm. Bo zawsze jak się połączy kilka kartek i je zegnie, to te w środku trochę wystają.
    Nie wiem czy dobrze to wyjaśniłem, bo jestem nowy w tym temacie.
    Mam książkę, która ma 350 stron w formacie 110×170, czcionka 11 pkt.
    Chcę zmienić format na coś pomiędzy A5 a B5. B5 wydaje mi się trochę za duży, a A5 nie sądzę żeby wyszło 304 strony. Chyba że zwiększyłbym czcionkę do 12 pkt.

  5. Najpierw Łukaszu o okładce.
    Jak dojdzie do druku, to spad trzeba dodać, a w punkcie 2 pokazuję, ze to trwa.
    Podczas gdy – jesli masz okladke ze spadem i chcesz zrobic „pod ebooka” – wybiera sie opcję „rozmiar obszaru” i ucina po użyciu „OK”.

    Spady na okladce są dookoła, ale projektuje sie w calosci tył + grzbiet + przód.

    To zrobie jutro wpis o projektowaniu okładki pod tym kątem, bo mi Szukaj nie znalazło nic na ten temat w blogu.

    Co do formatu, proponuję A5, czyli 145 x 205 mm i font 12 pkt.
    I to np. nie Arial, ale Book Antique.

  6. Wróć, miałam na myśli Times.

    Arial do tytułów i podtytułów.

    Podobno na czytniki lepsza jest czcionka bezszeryfowa, czyli np. jednak Arial.

    Ale w tradycyjnym pdf-ie czy w książce, czcionka szeryfowa.

  7. Nie bardzo wiem o co chodzi z tym dodawaniem spadu, ale widać zbyt skomplikowane to dla mnie. Jak trzeba dodać to trzeba, choć nie wiem dlaczego nie można zrobić tak jak napisałem wyżej.

    To lepiej będzie wyglądała książka nie mająca nawet 304 stron formatu A5 niż B5 jeszcze cieńsza? Bo format B5 jest większy i by wyszło jeszcze mniej stron. Jest jeszcze pomiędzy nimi C5, ale już chyba pozostanę przy tym A5.

    Co do czcionek. To czemu nie Arial? Book Antique to chyba szeryfowa. Chociaż 12 punktowa wygląda nieźle. Ostatnio czytałem jedną taką książkę z czcionką, to było maksymalnie 10 pkt i do tego szeryfowa. Co ja się namęczyłem żeby ją przeczytać. Na miejscu tego wydawcy, zapomniałbym że ją w ogóle wydałem i się do tego nie przyznawał.

    Muszę w ogóle poszukać, czy są jakieś standardy na temat stosowania stylów w książkach. Czyli np. wielkość interlinii, odstępów między akapitami, wielkość wcięć itd. I też ważne są chyba zachowanie proporcji np. czy stosuje się różne wcięcia akapitowe, interlinie, odstępy między akapitami itd. w zależności od formatu książki, kroju/rozmiaru czcionki… Muszę się za tym rozejrzeć.

  8. This post is invaluable. Where can I find out more?

Leave a comment

Your email address will not be published.


*



*